Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Sentiasa ukur baju di badan sendiri! Senang nak faham, kalau badan kita pakai baju saiz S, jangan cuba nak pakai saiz XL. Tanya sesiapa sa...

Ukur baju di Badan Sendiri

Sentiasa ukur baju di badan sendiri! Senang nak faham, kalau badan kita pakai baju saiz S, jangan cuba nak pakai saiz XL.

Tanya sesiapa saja, siapa yang tak mahu hidup senang lenang dan kaya raya?

Cuba kita lihat sejenak disekeliling kita , kita dapat melihat betapa ramainya orang yang nampak hidupnya bagai orang 'ada-ada'. Mana tidaknya, mereka memandu kereta mewah. Dan masih ramai makan di restoren-restoren mewah. Bahkan gaya hidup mereka umpama ahli keluarga korporat yang berjaya! Adakah mereka ini sebenar-benarnya kaya atau buat-buat mampu macam orang kaya?

Persoalannya kenapa kita tak mampu untuk hidup seperti mereka?

Bagi saya, biar hidup mereka dengan cara mereka. Kita kena ukur baju di badan sendiri. Tetapi sampai bila? Aku nak hidup mewah jugak, aku nak pakai saiz XL jugak!

Jangan anda cuba ukur baju anda di badan orang lain! Kalau nak diukur golongan mana kedudukkan kita di dalam masyarakat, saya bagi gambaran yang dikatakan Golongan Pertengahan.

JOM kita tengok kita duduk dalam kategori mana?

Golongan pertengahan mengikut piawai Malaysia: sekurang-kurangnya mempunyai sebuah kereta mewah, tinggal di rumah banglo dan mempunyai nilai 'net worth' antara RM1juta - RM2juta.

Jika anda belum capai tahap diatas jangan kita ingat kita sudah kaya walaupun anda rasa anda sudah hidup selesa. Hakikatnya, anda sendiri pun tak tahu nilai 'net worth' anda berapa. Jangan berangan hidup cara orang kaya jika anda belum bersedia!

Justeru jangan jadi kaya berpura! Ramai sudah orang terperangkap dalam kaya berpura menyebabkan mereka jatuh muflis! BANKRAP!

Belajar bagaimana nak capai tahap golongan pertengahan dahulu. Jika tidak, kita tergolong dalam golongan keladak yang berada bersama-sama dengan golongan paling bawah. Itu pilihan anda atau memang takdir anda?

Tepuk dada tanya iman!

Anda ingin belajar bagaimana mencapai cara hidup orang kaya


Nukilan Wan Roslan

0 comentários: