Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Kepada yang belum mampu! Melabur memerlukan wang modal. Bagaimana jika saya belum ada wang modal perlukah saya menunggu untuk bercuku...

Melabur dan belajar guna permainan CashFlow

Kepada yang belum mampu!

Melabur memerlukan wang modal.

Bagaimana jika saya belum ada wang modal perlukah saya menunggu untuk bercukupan wang baru boleh saya mula langkah melabur!

Saya jawab ringkas persoalan ini.

Pertama, tengok dulu berapa 'networth' sendiri.

Kedua, kalau kosong, tengok keliling siapa yang boleh jadi kawan(bantu).

Ketiga, buat kira-kira harga rumah dalam budget kita.

Buat perkiraan berapa instalment yg akan kena bayar dan kaji pelbagai faktor lain yg boleh dipertimbangkan.

Buat seperti pergi 'window shopping' tetapi tidak membeli pun. Itu sebab saya suruh tuntut ilmu dan buat latihan tentang ilmu kewangan, baru anda nampak apa yang dimaksudkan.

Jika belum ada modal, main 'game board' seperti 'cashflow' atau permainan yang ada kaitan pelaburan yang banyak terdapat di pasaran bagi meningkatkan ilmu kewangan.

Cari makna tentang pelaburan dalam permainan tersebut. Itulah maksud saya menuntut ilmu kewangan terlebih dahulu jika ada masa dan peluang.

Jangan hanyutkan diri dalam kepompong 'tidak ada wang untuk melabur' maka tidak perlu bertindak! Bertindak untuk tingkatkan ilmu kewangan yang tidak melibatkan wang sebenar!

Bila ada ilmu ini, tak ada wang pun, orang boleh cari jalan untuk beli rumah!! Percayalah komitmen untuk belajar adalah proses pertama bagi yang belum benar-benar mampu dari segi kewangan.

Selamat mencari ilmu kewangan dengan bermain papan permainan cashflow? Atau hadirkan diri ke kelas ilmu atau kursus kewangan dan pelaburan!



0 comentários: