Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Kepada penyimpan wang tegar bawah bantal, tabung ayam dan tempayan beras! Tahukah anda bahawa menyimpan wang semata-mata boleh menyusutkan n...

Penyimpan Tegar bawah bantal

Kepada penyimpan wang tegar bawah bantal, tabung ayam dan tempayan beras!
Tahukah anda bahawa menyimpan wang semata-mata boleh menyusutkan nilai wang tersebut? Hatta anda menyimpan wang dalam akaun bank sekali pun!

Mengapa saya berkata begitu?


Anda pernah mendengar perkataan inflasi? Kadar nilai kos sara hidup meningkat dari tahun ke tahun menyebabkan nilai wang anda menjadi susut atau kurang nilainya dari tahun ke tahun. Inflasilah punca segala susut nilai wang anda.
Bolehkah kita kawal inflasi dari meningkat? Jawapan saya, tidak boleh. Kita tidak ada daya nak mengawal inflasi. Terlalu banyak faktor yang diambilkira untuk inflasi meningkat dan meningkat tahun demi tahun.

"Kalau kita tak boleh kawal inflasi, apa yang boleh kita buat?", anda bertanya seolah-olah baru tadi perkataan inflasi menusuk ke dalam telinga anda.
Kita lawan inflasi. Tukar wang simpanan anda kepada pelaburan!
"Tukar???". Anda terkejut, mula menampakkan wajah berkerut anda yang sememangnya sudah berkedut.

Biar saya menjawab ringkas, dulu harga rumah flat kos rendah sebuah RM25,000/-, sekarang nilai pasaran setelah 20 tahun berlalu, harganya RM80,000/- sebuah!

Jika anda menyimpan wang RM25,000/- 20 tahun dulu di dalam tempayan beras anda, dan pada tahun ini anda ingin membeli rumah kos rendah dengan memecahkan tempayan beras antik anda itu, saya tanya anda balik, anda mampu membeli flat kos rendah dengan nilai itu?

Jawapannya TIDAK BOLEH! Sudah tentu anda kena buat pinjaman bank untuk tampung kekurangan RM55,000/- lagi! Ataupun anda mungkin mempunyai tempayan beras atau tabung ayam lain yang terpaksa anda pecahkan lagi! Nanti dulu, mungkin nilai tempayan beras antik anda sebenarnya bernilai RM55,000/-? Itupun kalau anda masih bermimpi lagi!

Sebenarnya anda tak sepatutnya simpan dalam tempayan beras atau tabung ayam atau bawah bantal busuk anda, sebaliknya ketika itu anda sudahpun membeli flat kos rendah itu TUNAI, RM25,000/-!
Anda nampak tak, pelaburan hartanah dapat melawan inflasi daripada simpanan tunai?
"Tapi bukan duit kita tersangkut ke bila beli tunai?", anda bertanya lagi. Sengal anda mula datang kembali!

Tak dapat saya nak tolong lagi. Anda memang sengaja mencari sengal!

Jom belajar IQ Wang!

Nukilan Wan Roslan Wan Salleh

0 comentários: