Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Saya pernah menyatakan bahawa untuk menjadi seseorang yang dapat berdiri teguh dalam kewangannya, perlu mempunyai 4 jenis pendapatan secara ...

4 Jenis Pendapatan

Saya pernah menyatakan bahawa untuk menjadi seseorang yang dapat berdiri teguh dalam kewangannya, perlu mempunyai 4 jenis pendapatan secara amnya mengikut kitaran masa:

1. Pendapatan Harian
2. Pendapatan Mingguan
3.Pendapatan Bulanan dan juga
4. Pendapatan Tahunan.

Anda ada kempat-empat ini?
Cuba 'check'?
Daripada 4 jenis pendapatan kitaran masa ini boleh dibahagikan pula kepada 3 kelompok jenis pendapatan yang perlu difahami bagi seorang pelabur untuk mencapai 'financial freedom' dan kekayaan yang diimpikan!
1. Pendapatan Penggajian
2. Pendapatan Portfolio dan
3. Pendapatan Pasif

Pendapatan penggajian itulah yang orang biasa-biasa yang ada dan buat. Manakala orang-orang kaya mempunyai dua jenis pendapatan lain iaitu pendapatan portfolio dan pasif.

Penggajian bermaksud ada kerja tetap, ada gaji secara rutin. Ada kerja, ada gaji.
Pendapatan portfolio adalah pendapatan berkala, ada projek ada habuannya, jual beli saham, jual hartanah, sebagai contoh.

Dan akhir sekali pendapatan pasif...tak ada kerja dan tak ada projek pun... duit tetap mengalir masuk. Dan itulah fokus saya! Tentulah bisnes saya yang tidak perlu saya ada disitu dan rumah sewa saya!

Selamat melabur!

Nukilan Wan Roslan Wan Salleh

0 comentários: