Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Belajar berkata 'TIDAK'. Sifat orang Melayu, itulah sukar untuk berkata TIDAK jika nak menolak atau tidak bersetuju dengan apa-apa c...

Belajar kata TIDAK

Belajar berkata 'TIDAK'.
Sifat orang Melayu, itulah sukar untuk berkata TIDAK jika nak menolak atau tidak bersetuju dengan apa-apa cadangan, jemputan atau pandangan hatta kepada jurujual yang bersemangat waja datang menjual produk mereka.

Untuk menjaga hati, orang Melayu sanggup menggadai hati sendiri. Kita tergamak untuk mengatakan YA sedangkan jauh di dalam hati, jawapannya adalah TIDAK! Kita sanggup berbohong dengan diri sendiri demi menjaga hati orang lain. Anda berfikir anda berjaya memperdayakan orang tetapi hakikatnya anda hanya menipu diri sendiri. Anda merelakan dosa kering, kata orang! Ataupun anda takut terputus hubungan silaraturrahim atau anda lebih rela hilang wang daripada hilang seorang kawan?

Perbuatan anda hanya melemahkan lagi daya keyakinan diri anda, hanya kononnya ingin bersikap sopan agar tidak menyinggung sesiapa. Anda sebenarnya telah menyinggung diri anda sendiri. Anda sengaja memporakperandakan prinsip dan hidup anda! Tingkah laku yang merosakkan harapan dan impian untuk anda bergerak maju dan berjaya dalam hidup.

Belajarlah berkata TIDAK jika anda berada dalam situasi yang tidak selesa atau tidak berkehendakkan apa yang ditawarkan oleh sesiapa pun walaupun itu mungkin rakan kenalan anda atau saudara mara anda atau bos anda sendiri!

Letakkan harga diri anda tinggi. Letakkan keyakinan anda setinggi gunung supaya anda tidak akan menyusahkan orang lain lagi dengan hanya berkata dusta! . Biar orang lain fikir apa yang patut mereka fikir. Biar mereka tersinggung kerana anda ada hak anda dan mereka juga punya alasan kenapa anda berkata TIDAK. Jangan mengorbankan jiwa raga anda jika belum tiba masanya untuk mengatakan YA!

Biarpun anda terpaksa menyinggung perasaan orang dengan berkata TIDAK, semua itu bersifat sementara dan lambat laun akan menjadi kembali normal!

Percayalah jika anda mula berani berkata TIDAK, hidup anda tidak lagi terkongkong dan anda tidak perlu lagi lari dari sijurujual. Yang penting sekarang ini, anda sudah boleh mula tersenyum! Anda sudah boleh tersenyum bila terserempak dengan sipemberipinjam wang atau sipeminjam wang atau sijurujual atau kawan lama yang tiba-tiba muncul kembali, kerana anda sudah yakin apa jawapan yang akan anda luahkan! Anda sudah boleh berfikir secara rasional kerana anda sudah berani mengatakan 'TIDAK' kepada si penganjur skim cepat kaya.

Hanya peruntukkan

YA anda kepada si pengutip derma masjid, si peminta sedekah, orang tua si penjual kerepek atau si budak remaja penjual ubat dari sekolah tahfiz kerana anda sudah bijak dan yakin samada anda ingin membeli atau bersedekah atau jawapan anda, "duit sedekah abang dah habis untuk hari ini, dek!".
Selamat mencuba berkata TIDAK! atau mungkin YA jika betul pada masa dan tempatnya!

0 comentários: