Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Anda faham maksud sebenar pendapatan pasif? Jika anda masih perlu berkerja ataupun anda masih perlu berusaha untuk mendapatkan pendapatan...

Pendapatan Pasif

Anda faham maksud sebenar pendapatan pasif?

Jika anda masih perlu berkerja ataupun anda masih perlu berusaha untuk mendapatkan pendapatan atau wang bagi menampong dan menanggung keperluan harian itu dinamakan pendapatan aktif. Jika anda berhenti bekerja dan bulan depan anda kehilangan pendapatan melalui gaji bermakna anda belum ada pendapatan pasif.
Pendapatan pasif bermakna anda tidak perlu bekerja lagi tetapi anda ada pendapatan yang 'masyuk' setiap bulan tanpa anda perlu bekerja lagi. Contohnya, duit pencen anda! Itupun jika anda ada pencen.

Apa pendapatan pasif yang lain?

Anda ada hartanah yang disewakan, anda ada saham syarikat, anda mendapat royalti melalui penulisan, penciptaan karya atau apa sahaja yang mana anda melakukan sesuatu perkara itu SEKALI sahaja tetapi mendapat pendapatan tanpa henti sehingga akhir hayat anda! Anda tulis buku sekali tetapi buku anda terjual di pasaran selagi ada pembeli yang minat ke atas buku anda untuk dibaca.
Anda ada?
Jika anda tiada pendapatan pasif kenapa anda harus berdiam diri dan bersenang lenang sekarang sedangkan masa depan anda boleh tercabar tatkala anda sakit, diberhentikan kerja atau anda sudah muak untuk bekerja lagi tetapi anda TIADA pendapatan pasif untuk disandarkan.

0 comentários: