Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Kita kena berubah untuk jadi kaya! Kadangkala kita selalu memikirkan tentang kehidupan orang lain terutama tentang bagaimana orang kaya hidu...

Berubah untuk jadi KAYA

Kita kena berubah untuk jadi kaya!
Kadangkala kita selalu memikirkan tentang kehidupan orang lain terutama tentang bagaimana orang kaya hidup dengan mewah dan membayangkan jika kita di dalam keadaan mereka tentulah hidup kita lebih senang. Betul?
Salah....

Orang kaya adalah seperti kita juga ada perasaan dan keinginan untuk hidup lebih senang daripada kita tetapi apa yang membezakan orang kaya dengan kita?
Mereka makan nasi sepinggan kita juga, mereka tidur kita juga, mereka solat kita juga, mereka merancang kita juga, mereka dahaga kita juga, mereka marah kita juga selalu marah, mereka malas kita lagilah malas.

Sebenarnya apa yang orang kaya buat, itulah yang kita tidak suka buat. Mereka merancang kita juga merancang tetapi mereka bertindak kita bertangguh! Kita tidak suka jaga masa, tidak berdisplin dan lebih teruk kita selalu bersangka buruk dan ada perasaan dengki kepada orang kaya dan bukannya mahu belajar dari mereka yang kaya!

Lagi satu yang membezakan kita dengan orang kaya ialah cara mereka berfikir walaupun kita juga berfikir tetapi cara kita berfikir adalah songsang daripada mereka!
Mereka meminjam wang ketika mereka tidak memerlukannya!
Mereka mewah dlm bersedekah,
Mereka makan bila rasa lapar,
Mereka berhenti sebelum kenyang!
Mereka beli insuran takaful sebelum musibah menimpa!
Mereka nampak peluang kita asyik nampak masalah!
Mereka berfikir bagaimana nak membantu orang lain, kita merancang bagaimana nak menjatuhkan orang lain!
Kita terantuk baru nak terngadah!
Mereka terngadah untuk tidak terantuk! Kita membazir dalam berbelanja!
Fikir-fikirkan kalau boleh berubah cara kita berfikir! InsyaaAllah dengan cara itu mungkin kita pun boleh jadi kaya! Orang kaya yang bertaqwa!
InsyaaAllah!

Nukilan Wan Roslan Wan Salleh

0 comentários: