Friday, February 24, 2017

Tingkat IQ

Anak muda ... oh orang muda!

Zaman kini sudah berubah..
Dulu kita lepak di kedai kopi yang secawan kopinya RM1.20...

Sekarang kita punya banyak pilihan untuk lepak di Gloria Jeans atau Starbucks yang secawan kopi harganya mencecah RM15.
Nak tingkatkan taraf hidup katakan! 'Lifestyle' sudah berubah. Ia menjadi ikut-ikutan cara anak-anak orang kaya menghabiskan duit!

Almaklumlah bapak dia orang memang kaya atau dia sendiri yang sememangnya mampu?
Kita ni bagaimana?

Bapak kita di kampong kais pagi makan pagi...Kita di bandar lagi parah sebenarnya, kais-kais, hujung bulan pun selalu miss soru! Tapi ikut trend punya pasal tak kisahlah, kerja lagi kuatlah nak dapat duit lebih! "Kad kreditkan ado!", kata-kata seperti iklan PTPTN!
Sanggup minum kopi secawan RM15/- kerana ikut trend atau memang nak menempah awal-awal kemiskinan hidup pada masa hadapan?

Tetapi bila ditanya dah beli rumah ke belum?
Jawapannya "Takde duit, lagi.. rumah mahal... "
Anda mula cipta alasan.....
Ini semua berbalik kepada pengurusan kewangan kita. Dan seserius mana kita memahami pentingnya aset itu di masa tua.
Aset? Ya, aset! Aset yang menjana pendapatan pasif tanpa perlu bekerja lagi bila tiba hari tua nanti!
Mustahil.. mana mungkin aku mampu melakukannya sekarang...yang penting aku perlukan wang untuk hidup sekarang ini!
Anda cipta alasan lagi...

Anda setuju tak? Anda punya pilihan dan pilihan anda untuk senang sekarang atau senang kemudian hari? Tentulah nak kedua-duanya, kan?
"Kalau begitu kita kena tingkatkan ilmu IQ wang kita", anda mula memberi pendapat bernas.
Anda betul! Tingkat ilmu IQ wang anda agar anda masih boleh menikmati kopi kegemaran anda pada harga RM1.20 secawan dan merancang sekarang untuk tidak perlu bekerja lagi di hari tua!
Selamat menjadi bijak wang!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Rapidgator.net