Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Jangan jemkan poket anda! Tidak dinafikan jalanraya dan orang ramai berpusu-pusu menjadikan kesesakan lalulintas termasuk menuju ke pintu m...

Jangan jemkan poket anda

Jangan jemkan poket anda!

Tidak dinafikan jalanraya dan orang ramai berpusu-pusu menjadikan kesesakan lalulintas termasuk menuju ke pintu masuk ke Masjidil Haram! Allahuakbar!

Selalu kita tersangkut di jalanraya disebabkan kesesakan lalu lintas. Kalau boleh elak, dari awal lagi kita cuba elak supaya perjalanan kita lancar bagai air sungai mengalir, tiada halangan!

Ada yang bijak sikit boleh guna GPS dan aplikasi WAZE bagi mengelak jem!

Itu pun jika anda bersedia belajar dari awal cara menggunakannya! Bukan bila dah tersangkut dalam jem baru nak cari makna, apa itu WAZE?

Begitu jugalah hidup kita, tidak semua perjalanan kita meluncur laju. Adakalanya kita tersekat-sekat dan terus jem! Bukan soal kesihatan tetapi selalunya berkaitan kewangan!

Elakkan dari awal daripada poket anda jem! Jangan tunggu poket jem, baru anda mahu mencari petua atau belajar bagaimana nak mengelakkan poket anda daripada jem.

Sebab itu saya selalu katakan ilmu kewangan itu wajib kena tuntut untuk elakkan jem. Dan ini juga boleh mengelak untuk tidak menyusahkan keluarga dan rakan-rakan di sekeliling anda yang mempunyai poket yang besar dan dalam! Biar duit mereka digunakan untuk membantu orang yang benar-benar susah. Bukan anda yang menyusahkan!

Bukan jalanraya sahaja boleh jem! Poket anda juga boleh jem! Dua tips untuk anda bertindak:-
👍Belajar belanja ikut kemampuan.
😉Beli kereta sekadar perlu bukan untuk bermewah-mewah!

Buat komitmen pinjaman tidak melebihi 40% daripada pendapatan anda! Ini hanyalah untuk membuatkan perjalanan poket anda lancar.

Tetapi untuk menjadikan poket anda dalam dan sihat, banyak ilmu kewangan yang anda kena tuntut dan alami terlebih dahulu.

Tanpa ilmu, poket anda bukan sahaja jem tetapi mungkin pula bocor!
Anda jawab dengan yakin, "Nasib baik saya bawak roti, boleh makan roti dengan JEM!".

Saya pula jawab, "Itu sebab anda tidak kaya-kaya sebab orang kaya dia juga bawak roti tapi ada bekal lagi tapi bukan makan dengan jem, dia makan dengan KAYA!".


Nukilan Wan Roslan Wan Salleh

0 comentários: