Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Beli kereta 'secondhand' atau beli kereta baru? Tahukah anda ramai orang kaya membeli kereta 'secondhand'? Manakala golonga...

Beli kereta 'secondhand' atau beli kereta baru

Beli kereta 'secondhand' atau beli kereta baru?

Tahukah anda ramai orang kaya membeli kereta 'secondhand'? Manakala golongan pertengahan (GP) membeli kereta baru! Itulah antara faktor kenapa GP tak kaya-kaya! Orang kaya membeli kereta baru apabila mereka sudah capai status "financial freedom'.

"Haaah! Financial freedom? Amenda tu?", anda bertanya dalam kesipuan seakan-akan tersenyum kambing.

Golongan pertengahan masih belum pun mencapai apa-apa yang dipanggil kestabilan ekonomi keluarga sudah melaburkan duit di tempat yang salah.

INGAT! beli kereta itu 'liabiliti'! HAAH! Amenda tu liabiliti? Kali ni anda betul-betul berkerut dahi, perkataan-perkataan yang jarang anda guna pakai. Lawan kepada liabiliti itu adalah aset.

"Haah! Aset? Bukan ke kereta itu salah satu aset?", Wahhh! nampaknya anda macam dah tahu makna perkataan 'aset'.

Dari satu sudut anda macam betul. Tetapi dari sudut 'bijak wang' nampaknya anda tewas! Satu kenyataan yang salah yang selalu golongan pertengahan terlepas pandang dan mereka leka membeli liabiliti, demi liabiliti, demi liabiliti menyebabkan mereka tidak boleh menjadi kaya dan terikat dengan hutang bank dan hutang-hutang yang seangkataan dengannya!

Saya terangkan secara paling mudah supaya anak-anak tadika pun boleh faham! Aset adalah sesuatu benda seperti pelaburan@harta@bisnes apabila kita memilikinya boleh menjana pendapatan@duit masyuk!

Manakala liabiliti pula bila anda membelinya tidak boleh menjana apa-apa pendapatan malah duit terpaksa dikeluarkan dari poket anda setiap bulan bagi membiayainya!

Orang kaya beli liabiliti (kereta baru) kerana jumlah pendapatan pasif melalui aset dapat membiayai liabilitinya! Dan malangnya, kita membeli liabiliti kerana ingin memuaskan nafsu kehendak yang membinasakan diri!

Jom belajar bagaimana orang kaya menjadi bertambah kaya sedangkan golongan pertengahan hidup
bagaikan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang tanpa mereka mengetahui@sedar yang ada kehidupan yang lebih baik selain daripada sindrom pergi kerja balik kerja, hujung bulan dapat gaji!

Jom belajar menjadi seorang yang bijak wang!



Nukilan Wan Roslan Wan Salleh

0 comentários: