Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Anda tidak perlu kalkulator saintifik untuk mengira kekayaan anda! Mari belajar matematik kewangan! Net worth = Asset-Liability Untuk ti...

Mari belajar matematik kewangan

Anda tidak perlu kalkulator saintifik untuk mengira kekayaan anda!

Mari belajar matematik kewangan!

Net worth = Asset-Liability
Untuk tingkatkan 'Net worth', anda mesti perbanyakkan 'Asset' anda dan mengurangkan 'Liability' anda.

Bagi mendapatkan banyak 'Asset' anda mesti tingkatkan 'Saving' anda.
Saving=income-expenses

Untuk meningkatkan 'saving', anda mesti mempunyai lebih dari satu 'income' atau imbangi 'expenses' anda dengan berhemah!
Formula mudah apabila dapat gaji...buat simpanan dahulu dan bakinya baru dibelanjakan kemudian.. dua karektor berbeza bila mereka berfikir soal wang!

Si jahil wang:
Income-expenses(belanja dahulu) =saving(simpan kemudian)... itupun kalau ada baki!
Si bijak wang:
Income-saving(simpan dahulu) =expenses(belanja kemudian).... belanja berhemah!

Anda displinkan diri anda sedikit untuk fahami matematik kewangan dan praktik apa yang anda pelajari. Anda sedang menuju kearah destinasi impian orang ramai... Hidup kaya dan bergaya! Yes, route to Financial Freedom!

Malangnya, hanya sedikit sahaja yang dapat mencapainya kerana menggunakan formula lain. Ini kerana ramai yang menginginkan kekayaan tetapi hanya sedikit sahaja orang yang akan betul- betul berusaha untuk mengkayakan diri sendiri manakala ramai pula bersungguh-sungguh bekerja untuk mengkayakan orang lain!

Matematik tidak pernah menipu melainkan diri kita sahaja yang cuba menipu diri kita sendiri untuk tidak membuat perancangan kewangan yang mantap bagi diri sendiri!

Jika anda tidak faham perkataan kewangan yang disebut di atas... agak sukar untuk anda capai impian kaya anda melainkan Allah dah tentukan rezeki kekayaan anda! Jom belajar dengan bertanya!
Selamat merancang!

0 comentários: