Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Share dari internet: Tiap-tiap tahun dah tips ni tapi tahun ni memang ekonomi teruk dan mungkin akan lebih teruk lagi. Syarikat Antarabangsa...

Tips Bebas Hutang tahun 2017

Share dari internet: Tiap-tiap tahun dah tips ni tapi tahun ni memang ekonomi teruk dan mungkin akan lebih teruk lagi. Syarikat Antarabangsa sudah mula keluar dari melabur dari Malaysia.

 


1. BELI SECARA TUNAI

Kehendak selalu mendahului keperluan. Semua manusia cuba untuk memenuhi keperluan untuk memuaskan nafsu masing-masing. Di sinilah kita perlu bijak dalam mendidik nafsu untuk tidak tunduk kepadanya.

Gunakan akal yang diberikan untuk memilih antara kehendak dan keperluan. Sekiranya kita ingin memiliki sesuatu barang dan itu merupakan keperluan eloklah sekiranya kita mengumpul duit untuk memilikinya berbanding dengan berhutang.

Biar kita bersabar dalam mengumpul wang untuk memiliki sesuatu untuk mengelakkan kita berhutang yang mana akan membebankan kewangan kita pada masa akan datang.

Beli barang yang perlu sahaja

Beli barang yang perlu sahaja


2. BERBELANJA IKUT KEMAMPUAN

Biar bergaya asalkan papa. Ada sesetengah manusia yang mengamalkan prinsip ini demi untuk kelihatan berstatus dimata orang lain. Kita perlu berbelanja mengikut kemampuan kewangan masing-masing.

Gunakan pendapatan yang diperolehi untuk keperluan dan bukan kehendak semata-mata. Sebagai contoh sekiranya gaji anda sebulan RM 2,000. Bahagikan ia mengikut keperluan dahulu dan simpanlah sedikit untuk simpanan masa hadapan.

Selepas itu barula digunakan untuk perkara-perkara yang sepatutnya. Biarlah hidup di bawah kemampuan kerana langkah ini lebih selamat berbanding hidup mengikut kemampuan atau kelebihan.

Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit

Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit


3. MENABUNG

Mulakan tabiat menabung seawal yang mungkin. Biar kita menyimpan untuk masa hadapan dan kecemasan yang tidak terjangka. Didik semua ahli keluarga kita untuk menabung setiap hari. Kelebihan menabung amat baik untuk keluarga.

Asingkan pendapatan yang diperolehi setiap kali mendapat gaji. Potong 20 % daripada gaji anda untuk tabungan masa depan anda. Asingkan tabungan anda daripada akaun gaji anda. Anda boleh menabung di dalam Tabung Haji atau ASB, selain menabung anda juga akan mendapat bonus dan pendapatan di atas tabungan anda itu.

Buat 'part-time' jual barang secara online

Buat ‘part-time’ jual barang secara online


4. PENDAPATAN SAMPINGAN

Bagi anda yang memiliki kemahiran tertentu gunakan kemahiran anda untuk mencari pendapatan sampingan. Bagi yang tidak mempunyai kemahiran berusahalah untuk mempelajari apa sahaja kemahiran yang mampu memberikan pulangan kepada anda.

Selain itu, anda juga boleh menggunakan teknologi masa kini untuk menambahkan pendapatan anda. Gunakan IT untuk memulakan bisness di FB, Instagram, blog dan sebagainya melalui program dropship. Ini adalah cara yang mudah untuk memulakan bisness sebagai pendapatan sampingan.

Fokuskan target anda, In Shaa Allah, kejayaan akan menanti anda.

Duit zakat kita akan membantu usahawan kecil yang lain

Duit zakat kita akan membantu usahawan kecil yang lain


5. BERZAKAT DAN SEDEKAH

Berzakat lah kerana zakat itu menyucikan harta. Bersedekahlah kerana Allah telah berjanji sedekah tidak mengurangkan harta. Kedua-duanya amalan ini keberkatan Allah. Allah berfirman sSedekah itu mengeluarkan kamu dari kesulitan.

Mulakanlah sedekah anda bermula dari sekarang. Orang yang bersedekah tidak akan mengalami kemiskinan malah hartanya akan bertambah. Sedekahlah mengikut kemampuan anda. Ingat setiap pendapatan yang kita perolehi ada hak orang lain.

Bertindaklah sekarang untuk menjemput rezeki dengan hanya bersedekah.

Hargai duit bonus tahunan syarikat walaupun sedikit

Hargai duit bonus tahunan syarikat walaupun sedikit


6. BONUS TAHUNAN

Setiap tahun pekerja akan menerima bonus yang diberikan oleh pihak syarikat. Belum lagi kita dapat bonus kita telah mula rencanakan perbelanjaan bonus itu. Sebaiknya kita gunakan bonus yang diperolehi untuk melangsaikan hutang-hutang yang tertunggak.

Dengan cara ini secara tidak langsung akan membebaskan kita dari hutang lebih awal berbanding masa yang telah ditetapkan oleh institusi kewangan. Anda sendiri boleh membuat pengiraan berapa penjimatan yang anda mampu lakukan sekiranya anda menghabiskan pembayaran hutang anda lebih awal.

Dengan cara ini anda mampu bebas dari hutang.

Hilang semua keresahan & belenggu bila dapat bebas dari hutang

Hilang semua keresahan & belenggu bila dapat bebas dari hutang


7. JANGAN BERHUTANG LAGI

Gali lubang tutup lubang..Ini merupakan lagu yang selalu dinyayikan pada zaman 80-an. Banyak nasihat yang kita perolehi dari lagu tersebut. Penting untuk untuk tidak memulakan hutang baru setelah menyelesaikan hutang lama.

Berilah tempoh bertenang untuk diri sendiri untuk menimbang baik dan buruk memulakan hutang yang baru. Setiap hutang yang kita buat di dunia ini akan dituntut di akhirat sekiranya kita tidak melunaskan hutang itu semasa hidup.


Langsaikan semua hutang anda untuk mengelakkan masalah dalam kehidupan anda. Berfikir dahulu sebelum berhutang.

Buatlah kira-kira untuk melihat kemampuan anda sebelum berhutang. Berbaloikah anda menanggung bebanan hutang selama bertahun-tahun hanya untuk memiliki sesuatu yang merupakan keperluan dalam hidup anda.


Hadith yang dipetik Riwayat al-Baihaqi, dipetik dari Jakim,


Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:


“Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari

0 comentários: