Friday, February 24, 2017

Kaya itu dituntut

Ibadat Haji dan Umrah pertama itu wajib bagi yang berkemampuan maka berduyun-duyun muslimin dan muslimat berpusu-pusu ke Mekah mengerjakan suruhan Penciptanya!

Bagaimana jikalau kaya itu wajib?

Maka berduyun-duyun muslimin dan muslimat akan mencari jalan bagaimana cara untuk menjadi kaya bagi menunaikan kewajipan itu!

Mujurlah menjadi kaya itu tidak wajib hanya dituntut supaya orang Islam itu kaya!

Bagi saya yang tidak luas ilmu ini cuma memberi pandangan sahaja, adalah dikhuatiri umat manusia yang bergelar muslim akan ramailah masuk neraka!

Mana tidaknya, kaya yg tidak diwajibkan ini pun ramai sudah orang buat dosa disebabkan nak jadi kaya... makan rasuah... tindas manusia lain.. fitnah menjatuhkan pesaing.. tikam dari belakang... pijak kepala orang lain....pasang bomoh utk dapatkan kontrak... puja main nombor ekor... tikam kuda... merompak... mencuri.. menipu, khianat dan pelbagai cara manusia akan lakukan bagi menunaikan tuntutan peribadi ini yang tidak wajib ini.

Bayangkanlah apa akan jadi jika menjadi kaya itu wajib!

Menjadi kaya itu tidak perlu kita berdosa kerananya jika kita tahu mengamal ilmu dan caranya yang mengikut amalan yang dibenarkan yang diajar oleh agama Islam.

Kaya berkait rapat dengan duit. Jadi belajarlah ilmu buat duit cara yang sah disisi undang2 dan juga syariat Islam serta secara halal.

Allah maha mengetahui mengapa kaya itu tidak diwajibkan! Kaya itu satu pilihan!

Jadi untuk menjadi orang kaya yang bertaqwa perlu menuntut ilmu. Tanpa ilmu, kekayaan itu memakan diri. Kekayaan hakiki adalah kekayaan yang membawa kita hingga ke akhirat bukan hanya kaya di dunia sahaja!

Timba ilmu kekayaan, insyaaAllah, kita boleh kaya dunia dan kaya akhirat! Berusaha dengan bersungguh-sungguh dan berdoalah memohon kepada Allah Swt Maha pemberi rezeki dengan melakukan solat-solat tambahan dan bangunlah di 2/3 malam melakukan solat tahajjud, taubat, hajat, witir dan seterusnya solat dhuha. Banyakkan bacaan Alquran walaupun membaca surah-surah lazim setiap hari.

Semoga amalan kita diberkati!

Nukilan Wan Roslan Wan Salleh

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Rapidgator.net