Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Fokus biar betul! Fokus apa yang nak dapat atau fokus apa yang kena buat? Jika kita memulakan sesuatu benda yang kita suka buat, maka tump...

Fokus biar betul

Fokus biar betul!

Fokus apa yang nak dapat atau fokus apa yang kena buat?

Jika kita memulakan sesuatu benda yang kita suka buat, maka tumpuan kita lebih fokus untuk buat dan menyelesaikannya. Adakala fokus kita disalahtempatkan menidakkan kita untuk membina hidup yang terjamin dan selesa.

Topik hari ini adalah tentang isu FOKUS.

Fokus orang biasa-biasa, berjimat cermat dalam berbelanja manakala fokus orang kaya, tingkatkan lagi sumber pendapatan!

Kesannya, orang biasa-biasa tetap mengekalkan pendapatan sediada dan terpaksa berjimat dalam berbelanja manakala orang kaya, berbelanja lebih mewah serta berhemah kerana mempunyai banyak sumber pendapatan!

Nampak tak kesan fokus yang berbeza di antara dua golongan. Orang biasa-biasa akan terpengaruh dengan jualan murah tahunan, jualan durian runtuh kerana di fikirannya terbayang penjimatan yang bakal diperolehi. Maka dibelilah barang2 yang tidak diperlukan dek sebab barangan tengah murah! Cuba berjimat tapi tak berhemat! Stok baju raya tahun depan pun dah dibelinya!

Orang kaya membeli kerana dia mampu untuk beli. Dia tidak menyimpan stok kerana rumahnya bukannya setor! Jadi pembeliannya selalu fokus pada kualiti. Beli sekali, boleh pakai bertahun-tahun! Bukan beli untuk tunjuk kepada orang lain tetapi untuk kepuasan diri setelah berpenat lelah mengumpul sumber pendapatan!

Orang biasa-biasa, kalau boleh setiap tahun nak tukar langsir atau perabut atau mungkin tukar kereta juga! Fokusnya hanya pada orang lain, apa nanti orang nak kata! Orang-orang kaya selalu berjimat untuk diri sendiri dan fokusnya bagaimana aku boleh bantu orang lain!
Jadi berhati-hati golongan mana yang anda hendak pilih. Jika saya sudah tentu pilih orang kaya yang menambah sumber pendapatan supaya perbelanjaan tidak terbatas!

Anda bagaimana?

Ada satu lagi fokus yang menjurus kepada buat satu tetapi anda akan dapat dua benda sekali gus! Apa dia? Jika anda kejar akhirat, sudah tentu dunia juga akan mengejar anda! Ditakuti jika kita hanya mengejar kejayaan dunia... bahagia akhirat belum tentu milik kita! Seimbangkan fokus kita... in sya Allah, Allah itu maha pengasih lagi maha penyayang terhadap hambaNya!

Pelbetulkan fokus anda supaya anda tidak tersasar jauh dari matlamat asal anda!
Selamat membuat pilihan terbaik!

Nukilan Wan Roslan Wan Salleh

0 comentários: