Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

Langit tidak cerah selalu! Ini bukan drama tetapi realiti. Pernah dengar pepatah sedangkan lidah lagi tergigit? Atau bumi mana yang ta...

Pandai Merancang

Langit tidak cerah selalu! Ini bukan drama tetapi realiti.
Pernah dengar pepatah sedangkan lidah lagi tergigit?

Atau bumi mana yang tak ditimpa hujan?

Hidup ini ibarat roda?

Langit tidak selalu cerah?

Ku sangka hujan hingga ke petang rupanya hujan di tengahari?
Apa pengajaran yang boleh diambil dari pepatah atau perumpamaan ini tentang kehidupan kita?

Ya, jangan kita beranggapan bahawa kehidupan senang yang kita kecapi sekarang ini akan berpanjangan selama-lamanya. Sudah pasti satu hari nanti ada badai yang akan melanda kita dan kita akan dipukul gelombang hidup!
Pada ketika itu baru kita tahu betapa ruginya kita tidak membuat persediaan menghadapi badai dan gelombang musibah!

Ketika itu baharulah kita ingat KALAU lah.. aku ada BENTENG yang boleh menghalang ribut badai gelombang dari menimpa aku.. KALAUlah... dok main kalau-kalau!
Hakikatnya, adakah kita ingat semasa kita sedang senang bahawa aku perlu bersedia dari sekarang untuk menghadapi ketika masa susah aku tiba?

Tidak ramai yang mahu ingat sekarang melainkan mereka selalu berkata "apa guna ada duit kalau ianya tak digunakan sekarang.

Bila nak enjoy?

Masa tengah ada duitlah!

Masa tak ada duit nanti mana boleh nak enjoy macam ni!", kata salah seorang rakan saya, nama dirahsiakan.

Dia mengakui satu ketika nanti akan tidak ada duit! Tetapi itulah manusia! Tidak pernah merasa susah, tidak dapat menggambarkan bagaimana perasaan menjadi orang susah!
Terus terang saya katakan saya ingin hidup senang sahaja. Hidup susah biarlah berlalu dalam lipatan sejarah hidupku! Ianya bukan sahaja menyusahkan diri sendiri tetapi membabitkan keluarga kita, rakan kita bahkan sesiapa sahaja akan menjadi mangsa.... peminjam wang!
Perlu saya ingatkan kepada yang tidak pernah merasa susah sekarang ini!

Kedudukan anda sekarang tidak akan kekal lama! Itu hakikat!

Tetapi kenapa masih tidak mahu membuat persediaan awal?
Bagi saya, lebih baik kita bersusah ketika masih senang daripada kita terpaksa bersusah ketika kita betul-betul susah nanti!
Itu yang saya katakan membuat perancangan atau persediaan adalah susah tetapi ianya adalah sifat atau sikap orang-orang yang berjaya dan kaya!

Jika anda tidak pernah terfikir untuk membuat perancangan dan persediaan anda sebenarnya sedang membuat persiapan menuju ke dalam golongan orang-orang yang gagal!

Senang cerita, anda mungkin sedang mempersiapkan diri anda ke dalam lembah kemiskinan!
Selamat merancang! Ya, SEKARANG!

Nukilan Wan Roslan Wan Salleh

0 comentários: