Jom Bebas Hutang dan kejar Kebebasan Kewangan

Home Top Ad

"Orang miskin yang banyak wang!" Adakah anda tergolong di dalam kumpulan ini? Anda tidak tahu? Malangnya, ramai orang tidak m...

Orang Miskin yang Banyak WANG

"Orang miskin yang banyak wang!"

Adakah anda tergolong di dalam kumpulan ini? Anda tidak tahu? Malangnya, ramai orang tidak menyedari sebenarnya mereka berada dalam situasi ini.

Pernah tidak anda mendengar orang kehilangan wang dengan jumlah yang besar ketika mula bersara?

Ya, ketika baru terima wang KWSP! Baru nak mula berniaga tetapi ditipu pada usia bersara kemudian rugi beratus ribu ringgit?

Mereka punyai wang yang banyak tetapi sayang, mereka miskin di dalam ilmu pengurusan kewangan.
Mengapa perkara sebegini berlaku kepada mereka di usia senja, usia nak masuk Maghrib?

Bagi saya, mereka tidak bersedia dari usia Subuh! Tidak bersedia mengisi ilmu bijak wang di kala usia Zohor dan usia Asar!

Jika anda tidak bersedia dengan ilmu bijak wang pada usia anda masih muda, inilah yang akan berlaku.

Kehilangan segala-galanya di usia nak masuk Maghrib. Amat malang!

Tidak pernah ambil tahu tentang apa itu dunia pelaburan, tiada langsung pengalaman berniaga dan tidak mahu belajar tentang ilmu pengurusan kewangan yang betul.

Tidak bersedia awal dan tiada perancangan langsung tentang pelaburan dan perniagaan. Tiba-tiba di usia Maghrib baru nak mula berniaga tanpa ilmu perniagaan.

Dan setiap tahun berapa ramai pesara yang mempunyai wang yang banyak menjadi miskin dalam sekelip mata. Ini gara-gara selama ini mereka diselubungi oleh sindrom serba tahu!

Jadi serba serbi tidak perlu ambil tahu! Tidak tahu membezakan yang mana intan dan yang mana kaca!

Terlalu banyak jerung-jerung di luar sana bersedia menunggu mangsanya untuk menyerahkan wang kepada mereka kerana kebodohan sendiri yang tidak boleh diajar! 

Terjebak dalam skim cepat kaya yang menjadikan mereka cepat miskin. Mengharapkan orang lain membuat skim pelaburan yang akhirnya bertukar menjadi skim peleburan!
Ianya seperti seolah-olah anda hanyalah sebagai seorang pemegang amanah yang menyimpan wang yang banyak sekian lama tetapi hakikatnya anda hanyalah orang miskin yang akan menyerahkan wang anda kepada orang lain bila tiba masanya!

Malang sungguh nasib anda kerana wang tersebut bukan milik anda lagi walaupun selama ini anda berusaha menyimpan tetapi menjadi milik orang lain disebabkan kebodohan sendiri! 

Jika anda kehilangan wang kerana bersedekah atau berzakat itu adalah soal persediaan bekalan anda untuk hari akhirat. Alhamdulillah!

Ini soal kehilangan wang disebabkan sifat bodoh sombong ditipu oleh rakan dan kenalan sendiri!
Kepada orang muda! Jangan pandang sebelah mata soal perkara ini walaupun berdetik dalam hati anda berkata, 'Aaaah!, masa aku masih panjang lagi! Aku punya banyak masa untuk belajar'
Percayalah jika anda mahu ditipu, tidak perlu menunggu masa tua anda tetapi bila-bila masa boleh berlaku jika kita tidak bijak wang pada bila-bila masa.
Tuntut ilmu kewangan sekarang bukan selepas anda ditipu atau selepas anda kehilangan wang yang banyak! Jika tidak, anda tergolong di dalam golongan orang miskin yang punyai banyak wang!

Selamat belajar ilmu kewangan!

Nukilan Wan Roslan Wan Salleh

0 comentários: