Wednesday, February 22, 2017

Ilmu buat DUIT tidak diajar di sekolah

Ilmu yang tidak diajar di sekolah!
Samada kita sedari atau tidak, ilmu yang kita pelajari selama ini samada di sekolah mahupun di universiti, ilmu ini tidak diajar kepada kita.

Kita disuruh untuk belajar rajin-rajin dan dapatkan gred markah tertinggi agar kita mendapat pekerjaan yang terjamin!

Ataupun kita diberi latihan untuk bekerja bersungguh-sungguh agar mendapat kenaikan pangkat demi masa depan yang terjamin. Maka apabila pendapatan meningkat begitu jugalah perbelanjaan, pun turut meningkat!

Selama ini, kita tidak diajar bagaimana hendak menjadi kaya secara formal!

Kita cuma bersangka bahawa kita ini kaya sebab kita mampu menyara diri dan keluarga. Perasan kaya, itu sahaja!
Sebenarnya jika kita fikir semula selama kita berada di alam persekolahan atau di universiti mahupun di alam pekerjaan, kita hanya diajar untuk menjadi seorang pelajar cemerlang serta menjadi seorang pekerja yang berdedikasi.

Jarang kita dilatih untuk menjadikan diri kita seorang majikan hatta seorang usahawan yang berjaya.

Kenapa jadi begini?

Saya kira terlalu ramai yang tidak mampu untuk menjadi majikan bukan kerana tidak ada daya tetapi kerana tidak ramai yang ada bakat semulajadi atau jati diri yang tinggi atau lebih tepat tidak memiliki sifat dan sikap seorang yang berjaya sebagai majikan atau usahawan yang benar-benar memerlukan ilmu dan ketabahan yang amat tinggi serta pengorbanan besar!

Lebih mudah mengajar orang menjadi pekerja yang baik mengikut acuan orang biasa-biasa. Tetapi amat sukar untuk melatih orang menjadi usahawan yang benar-benar berjaya kerana cabaran yang terpaksa bersusah payah dahulu di peringkat awal kehidupan.

Hatta, tidak ramailah orang yang menjadi kaya raya disebabkan kita hanya dilatih untuk bekerja bersungguh-sungguh bagi mengkaya orang lain yang kita panggil majikan!
Jangan salahkan orang lain.

Tengok diri kita sendiri.

Adakah kita kisah tentang masa depan kita?

Ya, betul-betul kisah apa akan jadi kepada kita 5 tahun atau 10 tahun atau 20 tahun dari sekarang?

Kalau diri kita sendiri tidak kisah, ada orang lain nak kisah?
Atau kita memang tidak kisah kerana kita yakin bahawa Allah SWT sudah menentukan rezeki masing-masing!
Itulah punca sebab utamanya mengapa kita tidak mahu ambil tahu bagaimana orang-orang yang berjaya dan kaya melakukannya!

Lantaran itu, ianya hanya menjadi rahsia besar kepada orang-orang berjaya yang hanya akan diturunkan ilmu itu kepada anak-anak mereka!
Kepada mereka yang ada keinginan yang tinggi untuk menjadi kaya, akan tercari-cari formula sendiri bagaimana hendak melakukannya.
Kita dengan usaha sendiri bersusah payah dengan melakukan terlalu banyak kesilapan demi kesilapan dilakukan sebelum dapat mencapai kejayaan yang dikaitkan dengan kekayaan, itu pun jika anda berjaya mencapainya!
Belajar bagaimana hendak menjadi kaya mengikut acuan orang-orang yang sudah kaya dan berjaya. Itu lebih mudah!
Selamat berusaha mencari acuan itu!

Nukilan Wan Roslan Wan Salleh

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Rapidgator.net