Wednesday, February 22, 2017

Episod Cerita Untuk Kaya Berjaya

Nukilan Motivator Financial Wan Roslan

Pagi ini saya ingin bercerita tentang saya, cerita saya, kisah saya serba ringkas. Walaupun serba ringkas saya jangkakan post kisah saya ini mungkin memakan masa dalam seminggu. Biar lambat asal selamat....itupun kalau tuan puan nak bacalah!
"Tak kenal maka tak cinta"
Suatu ketika dahulu...
Saya bermula dengan sebuah pekerjaan dan diikuti dengan sebuah perniagaan kecil. Agak berjaya mengembangkan sebuah perniagaan bermakna berjaya menambahkan ruang pendapatan. Disitulah bermulanya sebuah pelaburan. Pelaburan yang menjanjikan pendapatan pasif... pendapatan yang tidak memerlukan tenaga dan kudrat yang banyak. Buat sekali tetapi mendapat hasilnya berkali-kali. Boleh saya katakan pendapatan pasif hingga akhir hayat!
Pada peringkat permulaan pekerjaan, saya terdorong menceburi dalam bisnes MLM disebabkan oleh desakan hidup bagi menambah sumber pendapatan. Tetapi sebagai ahli biasa yang tidak aktif cuma menjadi pengguna produk saja. Tetapi tidak sampai kemana pun...
Walaupun begitu, saya sempat mempelajari erti keusahawanan, pemasaran, hubungan sosial dan rangkaian perniagaan....malangnya, saya gagal sebagai ahli yang tidak cenderung kepada berniaga. Bukan perniagaan itu yang tidak berjaya. Orang lain ada yang berjaya pada tahap jutawan. Tetapi jiwa dan raga saya tidak serasi dengan citarasa MLM. Saya bukan seorang jurujual yang bagus!
Saya seorang yang pemalu.. malu sangat-sangat. (Kalau tidak percaya tanya rakan-rakan saya yang membaca post saya ini.) Adakalanya barangan yang sepatutnya saya jual, menjadi barangan percuma sahaja kepada kawan-kawan yang dikatakan boleh menjadi prospek saya. Kawan-kawan ini pun satu, ada juga yang suka tengok kawan yang nak mula cabang niaga baru, jatuh!
Tetapi tidak bermakna saya gagal dalam kehidupan saya. Rupanya saya ada sedikit kelebihan lain yang saya sendiri tidak pernah ketahui....kemahiran dalam membuat perancangan! Tetapi tidak semestinya semua perancangan itu membuahkan kejayaan....

Berbekalkan bakat semulajadi saya itu, saya mula membuka langkah......
Berusaha untuk berubah, bermakna mencari sebab utama mengapa saya mesti berubah! SAYA MESTI BERUBAH UNTUK KELUARGA SAYA...
Dengan sedikit kemahiran merancang itu, saya membuat catatan tentang apa yang saya perlu buat.....kemudian buat kira-kira atau orang kata 'sifir mudah' samada rancangan saya itu boleh berjaya atau tidak. Tetapi semua itu tertulis di atas kertas nota sahaja. Tidak ada satu pun yang berani saya laksanakan kerana risiko yang harus saya hadapi. Terlalu takut akan risiko juga melambatkan saya untuk bertindak. Saya terlalu berhati-hati dalam membuat keputusan. Lagi pun rancangan saya melibatkan pihak ketiga. Rakan niaga dan pihak bank. Apa akan jadi jika saya gagal dalam perniagaan saya? Siapa nak tanggung hutang bank, yang boleh menjejaskan kehidupan saya sebagai seorang jurutera di sebuah badan berkanun kerajaan. Semua itu bermain dalam benak fikiran.. kalau aku gagal, bagaimana? Kalau aku bankrap? Malunya pada kawan-kawan nanti.
Hasrat dan cita-cita tinggal menjadi mimpi indah sahaja. Bertahun juga mencari dan mencuba suatu bisnes yang benar-benar mengikut citarasa dan minat tetapi sebenarnya tak tahu pun apa yang saya benar-benar minat. Yang saya tahu jika ada bisnes yang berjaya , aku boleh jadi kaya!
Lama juga hasrat terbantut untuk berniaga. Tetapi ianya tidak berhenti di situ, saya ubah strategi. Saya mula menyimpan dan mengumpul modal sendiri dahulu secara berdikit-dikit dari hasil pekerjaan saya sebagai seorang jurutera sehinggalah jumlah modal terkumpul menjadi RM10,000/- gabungan simpanan saya suami isteri. Saya ada 6 ribu, isteri pula ada 4 ribu ringgit. Itupun mengambil masa kurang lebih 6 tahun lamanya. Yang penting bukan jumlahnya tetapi tabiat saya menyimpan. Umur saya masa itu baru masuk awal 30an. Saya berpindah dari sebuah flat 2 bilik di AU3 Keramat ke sebuah rumah banglo besar di tengah-tengah ibukota KL.

Sudah tentulah rumah banglo itu bukan milik saya!
Maka bermulalah idea sebuah perniagaan kecil saya.....almaklumlah ketika itu sudah mula tinggal di rumah banglo di No.11, Lorong Yap Kwan Seng, kawasan elit tu! (Tuan puan tak payahlah pergi google lagi cari alamat tu kerana bekas majikan saya telahpun menjualnya kepada taukeh empunya hotel sekarang. Rumah pun sudah dirobohkan!)
Saya undur sikit dari kisah ini dulu.....
Bapa saya seorang peniaga tetapi naluri saya bukan seorang peniaga sebab itu saya lebih suka menjadi seorang pekerja. Saya berasa amat rendah diri jika menjadi seorang peniaga. Dari masa sekolah rendah lagi kalau cikgu bertanya apa pekerjaan bapa, saya akan menjawab samada bapa saya seorang tentera atau polis, asal bukan berkait berniaga. Saya didedahkan di dalam perniagaan bapa hanya melalui paksaan tanpa ada tujuan atau matlamat kenapa saya perlu membantunya? Saya bosan duduk menjaga kedai runcit sedangkan kawan-kawan saya yang lain sedang berseronok berlari ke sana-sini melintasi di hadapan kedai setinggan bapa saya di kawasan pasar Kg Datuk Keramat Kuala Lumpur. Bapa kawan-kawan sebaya saya juga ada yang berniaga di situ tetapi kenapa mereka tidak perlu menjaga kedai sepertimana saya? Aduh, ini tidak adil....itu kisah zaman kanak-kanak saya.
Apa yang membuat saya terfikir untuk berniaga pula?
Selama saya bekerja sebagai seorang jurutera dengan mempunyai 2 orang anak ketika itu agak membebankan juga kerana di dalam sudut benak hati, saya tidak berapa menggalakkan isteri saya bekerja walaupun saya tidak menghalang beliau untuk bekerja. Dalam diri saya ada satu perasaan bila berkait 'soal duit' ianya adalah urusan saya sebagai ketua keluarga! Bukan isteri saya. Boleh saya katakan ada sedikit keegoan dalam diri tetapi hakikatnya saya tidak mampu menyara hidup keluarga dengan sempurna seperti yang saya inginkan. Saya rasa agak kesal kerana saya hanya tinggal di sebuah flat PKNS yang kecil mempunyai 2 bilik tidur dengan keluasan 485 kps sahaja sedangkan saya seorang jurutera tetapi tidak mampu menyara hidup mewah sepertimana sepatutnya seorang jurutera yang dihormati ketika berada di dalam pejabat!
Walaupun saya bersyukur memiliki rumah tersebut dengan pinjaman bank, perasaan tersebut mengganggu emosi buat seketika kerana membayar sejumlah wang yang agak besar sebulan RM 431/- ketika itu, yang membuatkan perbelanjaan keluarga terhad dari segala segi perbelanjaan. Ianya berlaku dari mula-mula saya bekerja lagi dengan gaji pokok RM1,120/-.
Ada sedikit kekesalan dalam membuat pilihan antara hidup senang atau hidup tersepit disebabkan pelaburan rumah flat ketika itu. Keputusan membuat pelaburan awal saya kepada hartanah membuatkan saya terpaksa hidup agak tersepit. Tetapi tidaklah jatuh ke tahap kebulur!
Semua itu tidak menyekat saya daripada berfikir untuk keluar dari kemelut duit yang selalu tidak pernah cukup. Rakan-rakan sejawatan telah mula menempah kereta yang berjenama yang agak popular masa itu. Saya hanya dapat menggigit jari....kerana saya hanya menunggang sebuah motosikal polis terpakai lelong yang dibeli daripada seorang kerani pejabat yang membuat kerja sambilan di rumah membaiki motorsikal.
Ya Allah, walaupun
begitu aku masih bersyukur kerana isteriku tetap setia menempuh saat-saat sukar bersamaku! Sebak rasanya hati ini bila aku mengenangkan anak pertamaku pernah merasai menaiki motosikal burukku semasa ia masih di dalam kandungan lagi. Anura, maafkan abah ,ya?
Tetapi itu tidak menyekat saya daripada berfikir untuk keluar dari kemelut duit yang selalu tidak pernah cukup....
Saya mula berpindah dari rumah flat dan tinggal di sebuah rumah banglo di Lorong Yap Kwan Seng menduduki rumah kuarters TNB ketika itu. Rasa bangganya tinggal di rumah besar satu tingkat rekabentuk kolonial British menambahkan semangat bekerja yang makin menebal kerana tidak ramai yang berpeluang tinggal di rumah banglo di tengah-tengah bandaraya KL tersangat dekat dengan KLCC yang ada sekarang, yang ada pada masa itu hanyalah sebuah lapangan tapak lumba kuda Royal Selangor! Lebih kurang 300 meter saja dari tempat tinggal saya. Kembang sebulan hidung saya melihat rakan saya yang lain tidak berpeluang menginap di situ. Esklusif dan eksekutif katakan!
Nak dijadikan cerita, kebetulan di depan banglo tersebut ada pula sebuah taska yang dikendalikan oleh seorang pengusaha Melayu Islam. Seperti orang mengantuk disorongkan bantal, isteri saya dengan berbesar hati membuat saranan untuk bekerja semula kerana kemudahan menghantar anak ke pusat asuhan telah berada betul-betul di depan mata. Walhal saya tengok isteri saya taklah pulak mengantuk. Sehingga kini saya tidak tahu siapa pulak yang pandai-pandai menyorongkan bantal itu.
Saya pula dengan senang hati merelakan dengan meletakkan satu syarat, tanggungan kos menghantar anak-anak ke taska ditanggung oleh beliau. Dan beliau sambut cabaran saya tanpa berfikir panjang! Beliau sangat-sangat bersetuju kerana rasa saya selama ini pun duit poketnya tidak pernah cukup untuk saya menanggung beliau. Agak sayalah!
Hari demi hari berlalu, kewangan kami tidak banyak menampakkan peningkatan yang meyakinkan dalam bentuk simpanan. Tetapi kami sedaya upaya juga menambah simpanan di mana termampu. Sebagai seorang jurutera elektrik yang terlibat dengan penyenggaraan peralatan voltan tinggi 275kV, (em..em...275,000 volt, jangan main-main, tinggi tu!) tugasan saya memerlukan saya bertugas 'on-standby' dan kerap 'out-station' memberi saya ruang untuk membuat tuntutan lojing dan perjalanan sebagai wang gaji tambahan.
Dan itulah kelebihan sedikit yang boleh menokok simpanan saya. Harapkan gaji pokok, hari-harilah makan batang pokok saja kerana belum sempat nak berbuah pun.
Rumah flat saya disewakan pada kadar di bawah paras bayaran ansuran bulanan... negatif cashflow! Kena top-up sikit. Tetapi saya tetap bertahan kerana mengenangkan itu adalah rumah flat pertama saya dan bapa saya yang mengesyorkan pembelian tersebut. Aduh... pelaburan tak menjadi ghamaknya! Sabar je lah.....sabar itukan separuh daripada iman!
Namun setiap yang bermula pasti akan berakhir jua, begitu juga ujian Allah kepada hambanya dan setiap kesabaran pasti ada hikmah yang bakal menanti, sementelah menjadi anak yang soleh dan taat kepada seorang ayah.....

Terdetik dalam hati untuk mula berniaga!
Isteri saya bekerja di sebuah institusi kewangan kerana beliau memiliki Diploma in Banking dengan gaji RM700/- ketika itu. Yuran taska untuk dua orang anak kami RM350/-(sepatutnya seorang @RM185/- = RM370/-@2pax) kami mendapat diskaun RM20/- sebab taska berjiran dengan banglo saya (TNB). Pengusaha taska ini sangat bijak mengambil hati saya!
Kehidupan kami sangat sederhana kerana berbelanja mengikut ukuran baju di badan sendiri. Tinggal di kuarters ini sedikit sebanyak dapat menjimatkan duit sebab semua perabut disediakan sekali termasuk tidak perlu bayar sewa. Masa tinggal di flat dulu pun, peralatan elektrik telah dibeli secara tunai seperti peti sejuk, mesin basuh kain, TV dan Hi-Fi sistem. Pindah rumah tak perlu membelinya lagi.
Konsep saya pada masa itu, kalau tak mampu jangan dibeli lagi. Kumpul duit, cukup nisab baru pergi beli tunai.
Semasa saya tinggal di flat pun, saya masih pakai motor polis yang dibeli lelong Honda 500four siap baikpulih sekali RM1,500/- tunai. Itu pun tiga kali bayar!
Saya seorang jurutera yang menunggang motosikal selama 2 tahun berulang alik ke tempat kerja di Jalan Bangsar kerana tidak mampu membeli kereta sendiri!
Walau pun untuk
membayar 10% deposit daripada harga kereta proton saga baru berharga RM18,000/- masih juga tak mampu bila mana ianya mula dilancar pada tahun 1988. Masa itu saya benar-benar merasakan diri ini tak punya apa-apa.
Cabuk punya jurutera!
Bila jiwa berniaga sudah mula bergelora....

Mula dapat idea berniaga dari jiran sebelah!
Kami menghantar dua anak kami ke taska yang betul-betul berdepan dengan rumah kami iaitu selang satu buah rumah dengan jiran sebelah saya. Rumah yang berjiran secara melengkung menjadikan kedudukan rumah-rumah kami di satu lorong 'Cul de Sac'.(Buka kamus kalau tak faham).
Pada suatu pagi yang indah tatkala saya sedang bercuti dan hanya duduk di atas buaian di hadapan rumah menghadap taska, saya mula mengira-ngira jumlah anak-anak yang dihantar ke taska tersebut. Satu demi satu sehingga saya tersentap mengumpul satu angka yang agak besar dan memberangsangkan. Apabila didarabkan dengan kadar yuran bulanannya, satu angka ajaib yang telah mengubah persepsi saya yang selama ini saya anggap berniaga itu untuk mereka yang hidup susah dan tidak berpelajaran tinggi sahaja yang layak melakukannya. Ini semua kerana saya seorang Jurutera..............(jarak sikit)........ cabok! Maaf rakan-rakan jurutera saya yang lain, saya hanya mengata diri saya sahaja.
Bukan anda tetapi saya!

Maka bermulalah misi saya untuk meniru apa yang dilakukan oleh jiran perniagaan saya, tetapi di suatu tempat yang lain. 
Sudah tentu di tempat yang jauh serta tidak menggugat mata pencarian jiran berniaga saya itu melainkan dia kehilangan 2 orang pelanggannya sahaja iaitu anak-anak saya sendiri nun jauh di Pandan Indah. Murni sungguh hati dan jiwa saya kerana menjaga hubungan baik jiran tetangga saya demi mendapat keberkatan.
Dan apabila saya bertindak, semua itu telah menjadi lipatan sejarah sebagai seorang usahawan dan pelabur kecil yang tidak hanya bergantung kepada satu sumber pendapatan sebagai seorang jurutera elektrik pada ketika itu.
Isteri saya telah meletakkan jawatan sebelum memulakan langkah menjadi usahawan sepenuh masa sebagai pengusaha taman asuhan kanak-kanak.
Yang paling penting, apabila saya pula memilih untuk berhenti bekerja, saya tidak menyusahkan orang-orang yang rapat yang berada di sekeliling saya! Saya telah memilih jalan saya sendiri tetapi semuanya itu adalah kehendak dan takdir Allah jua yang menentukan.
Dan sekarang, walaupun saya telah meninggalkan karier saya sebagai seorang jurutera 13 tahun yang lalu, barulah saya benar-benar tahu apa sebenarnya minat dan arahtuju saya dalam kehidupan selama ini.
Saya bebas melakukan apa yang saya suka dan tidak lagi terkongkong di dalam sektor pekerjaan.
Saya tidak lagi berada di bawah cengkaman seorang bos yang amat saya "cintai" dulu, Mr. Yi Sun Vah (bukan nama sebenar) kerana sekarang ini, saya sendiri sudah bergelar bos! Anda boleh panggil saya CEO atau MD atau GM atau Chairman atau Director atau apa saja asal sedap telinga saya mendengarnya!
Jangan anda tersalah anggap! Mr. Yi bukanlah orang yang menyebabkan saya berhenti kerja tetapi dia cuma sebagai pencetus. Bukan seperti pencetus ummah tetapi sebagai pencetus yang mempercepatkan saya membuat keputusan untuk berhenti daripada menjadi warga pekerja. Walau pun begitu, saya kena akur dan berterima kasih kepada beliau kerana menjadi pendorong kuat saya, menggalas jawatan baru saya sebagai seorang usahawan sepenuh masa!
Thank you, Sir!

Walau pun Mr. Yi menjadi watak utama mengapa saya memilih untuk berhenti bekerja, namun saya tidak boleh menyangkal rakan-rakan sekerja lain yang rapat dengan saya, juga telah menyumbang kepada aspirasi dan penyebab saya perlu meninggalkan jawatan saya!
Che Mat (juga bukan nama sebenar) merupakan seorang jurutera yang amat rapat dengan Mr. Yi. Boleh saya katakan, bagai aur dengan tebing. Setiap kali beliau keluar dari bilik bosnya itu, beliau akan bergegas ke tempatnya yang kebetulan bersebelahan dengan tempat duduk saya. Dan acap kali juga selepas berjumpa bos kesayangannya itu, kedengaran seakan dengungan bunyi seekor langau yang berterbangan, merungut dan membebel
berseorangan. Apabila terlihat sahaja saya sedang memerhatikan gelagat beliau, terus sahaja mengajukan soalan cepumas ini, " Eh, engkau bila nak berhenti?". Dalam hati, saya dah agak dah, sebenarnya soalan itu ditujukan kepada dirinya sendiri!
"Kaukan jutawan?" tambahnya lagi, menyakat saya. "Memanglah aku jutawan, tengok saja initial nama aku, dah tentu Wan punya.", selamba saja saya menjawab.
Difikir-fikirkan balik,
betul juga kata-kata Che Mat ni, jutawan, hartawan, bangsawan, angkasawan, karyawan, sasterawan, wartawan, ilmuwan semua nama hebat-hebat itu milik aku. Hebat juga aku ini rupanya! Mana ada orang menyebut jutamat, hartamat, bangsamat, angkasamat, karyamat mahupun sasteramat! Apalagi ilmumat, pelik betul bunyinya!
Itu yang menyebabkan Che Mat berasa rendah diri, agaknyalah dan selalu menggelar aku, orang kaya! Walau bagaimanapun, satu perkataan besar yang Che Mat patut merasa bangga adalah perkataan "RAHMAT" itu sendiri. Tiada pula maknanya kalau ianya disebut sebagai "RAHWAN".
Namun ada satu perkara yang paling saya tidak gemar apabila selalu bertembung dengan saya, dia akan menegur dengan panggilan ini, "Hai Wan!" Tersentap jantung saya setiap kali mendengar perkataan itu namun marah tiada.
Seperti kata pepatah orang putih, "best friend forever", kawan adalah kawan selamanya. Sepertimana yang diperkatakan tadi, satu perkataan yang sangat hebat yang Che Mat miliki mungkin satu-satunya tanpa dia sedari adalah perkataan RAHMAT. Berkemungkinan juga apabila dia kerap menggelarkan saya, orang kaya, jutawan dan wan wan bagai, telah menjadikannya satu doa daripada seorang kawan kepada seorang kawan baiknya ini. Dilimpahkan rahmat dan keberkatan akhirnya termakbul juga doanya itu, syukur alhamdulillah!
Namun, Che Mat telah pergi dahulu meninggalkan kami. Dia telah meletakkan jawatan lebih awal yang disandangnya lebih kurang 12 tahun lamanya sebagai jurutera untuk bergiat sebagai seorang kontraktor!
Sebabnya? Itu kena tanya dia sendiri! Itu cerita Che Mat.....Ini kisah Che Wan!

Apabila sudah mengambil keputusan untuk berhenti, saya rasa begitu takut dan ragu-ragu. Risau pun ada. "Siapa akan mengambilalih tugas aku?", itu yang selalu saya fikirkan. "Adakah orang itu boleh melaksanakan tanggungjawab itu dengan penuh komitmen sepertimana aku?", saya mula perasan.
Tanggungjawab memantau, menyenggara dan membaikpulih sistem keselamatan NATIONAL GRID, sistem penghantaran elektrik grid kebangsaan seluruh negara bukannya kecil. Saya merasakan seperti tiada orang yang akan sanggup menggalas jawatan jurutera yang amat berat ini. Selama 2 tahun juga, saya berfikir tentang akibat dan kesan daripada tindakan saya untuk berhenti nanti, lama tu!
Tetapi kali ini saya nekad akan berhenti jua. "Ini soal aku. Bukan soal negara. Aku mesti buat keputusan untuk diri aku sendiri. Tiada pengaruh luar mahupun dalam boleh mengubah keputusan aku lagi.", hati saya membentak.
Maka pada tanggal 30 Ogos tahun 2002, sehari sebelum sempena menyambut hari kemerdekaan negara, saya melangkahkan
kaki masuk ke bilik Mr. Yi, menyatakan hasrat meletakkan jawatan yang saya pegang setelah 20 tahun berkhidmat lamanya. Saya meletakkan surat notis 3 bulan berhenti kerja di atas mejanya. Beliau dilihat seperti tersenyum, tersengih pun ada, selamba saja sambil mengambil dan membaca surat saya itu. Hanya sebaris ayat yang keluar daripada mulut Mr. Yi, "I will bring this matter up to the top management", katanya serius. Ringkas sungguh cara perletakan jawatan saya itu. Saya berharap dia akan terkejut beruk namun dia nampak tenang sahaja. Seekor beruk pun tidak kelihatan.
Apabila sahaja saya melangkah kaki keluar dari bilik bos saya itu, sempat saya menjerit kuat tetapi dalam nada perlahan, "Merdeka, Merdeka, Merdeka!" seperti orang berbisik. Mr. Yi tak dengar pun!
Bagaikan sebuah menara elektrik besar yang betul-betul berada di atas kepala tumbang, saya merasakan seperti beban dicabut keluar dari kepala dan bahu saya. Alhamdulillah, setelah dua tahun lamanya, hari ini barulah keputusan yang aku buat, tidak boleh dibantah lagi. Pertama kali setelah sekian lama, aku merasakan bahawa dunia ini, "aku yang punya!"
Dengan berbaki umur 15 tahun lagi untuk sampai ke usia pencen ketika itu, saya dapat merasakan inilah peluang untuk membuktikan bahawa bukan sahaja Malaysia Boleh, saya pun boleh! Boleh bekerja sendiri tanpa ada pantauan lagi dari pihak atasan. Sekarang, aku betul-betul bebas!
Kini, setelah sekian lamanya meninggalkan bekas majikan saya, saya perhatikan perjalanan TNB tanpa saya, berjalan seperti biasa sahaja. Tiada apa-apa yang pelik-pelik berlaku pun tanpa saya di sana. Barulah saya sedar siapa diri ini bahawa selama saya bekerja, saya hanya umpama seperti melukut di tepi gantang. Ada pun tak apa, tak ada pun tak apa! Tiada memberi apa-apa kesan pun. Selama ini, saya duduk syok sendiri sahaja macam hebat sangat saya ini!
Bak kata Sarimah dalam filem cerita Tiga Abdul, "Sekali aku petik, sepuluh yang datang tau!" Agaknya itulah yang diucapkan oleh Mr. Yi di dalam hatinya ketika saya meletakkan surat perletakan jawatan di atas mejanya dahulu.
Jadi, nasihat saya kepada rakan-rakan saya yang masih berada di puncak sana , "hangpa tak usah nak 'act'lah, no!"........
Bermula dengan pelaburan sebuah rumah flat atas desakan orang tua, yang saya menganggapnya sebagai satu kegagalan pada peringkat awalnya. Sebabnya mudah, kerana ianya membocorkan pendapatan gaji saya yang sudah sedia mengecut ketika itu. Segalanya berubah apabila saya berkahwin dan mula menceburkan diri di dalam perniagaan. Satu perniagaan yang saya contohi daripada seorang jiran tempat tinggal saya.
Bertolak dari situ, timbul minat saya untuk
berjinak-jinak semula di dalam bidang hartanah setelah perniagaan itu menampakkan perkembangan yang memberangsangkan.
Satu pelaburan yang bukan dirancang tetapi keputusan yang tidak dibantah oleh saya dengan membeli sebuah flat 2 bilik sederhana rendah daripada PKNS berharga RM 42,000/- ketika berusia 22 tahun. Saya benar-benar tidak terlintas di fikiran ketika itu, mengapa saya harus membelinya sedangkan saya tinggal di rumah orang tua saya, percuma! Jadi kenapa saya perlu membelinya?
Bayaran pinjaman ansuran bulanan sebanyak RM431/- sedangkan sewanya hanya RM300/- sahaja ketika itu, memaksa saya untuk menokok RM131/- setiap bulan. Saya merasakan betapa ruginya pelaburan tersebut sedangkan kawan-kawan saya yang lain, sudah mula menempah kereta baru!
Sekarang baru saya faham mengapa arwah bapa (Alfatihah buatnya) 'memaksa' saya membeli flat tersebut.
Flat tersebut sekarang bernilai RM 150,000/- dan sewa bulanannya, saya masih kenakan pada kadar kasih sayang RM550/- sebulan sahaja, di bawah kadar pasaran semasa RM700/-. (Betapa mulianya hati si tuan rumah kedaung itu). Dan lebih menggembirakan, pinjaman bank saya sudah lama diselesaikan.
Seperti menternak seekor ayam dan mengutip hasil telurnya, saya seumpama menerima pencen bulanan pada usia yang muda bilamana pinjaman bank diselesaikan selepas tempoh pinjaman 13 tahun berlalu (tahun 1983 -1996) sehinggalah ke waktu ini. Syukur, alhamdulillah!
Dan ketika mana perniagaan semakin berkembang, langkah saya semakin lebar dan jauh. Kini saya telah berjaya membiakkan 'beberapa' ekor ayam lagi dan menikmati hasil telurnya setiap bulan sebagai pendapatan pasif.
Jika dahulu saya terpaksa berhempas pulas bekerja kerana mahukan wang, sekarang saya mula memahami apa yang dimaksudkan dengan bebas kewangan! Atau orang putih kata, "Financial Freedom! Yes, financially free!" Tidak kira bagaimana anda ingin cuba menyebutnya, ianya sangat mengujakan saya, kerana sekarang ini, wang pula bekerja untuk saya!
Setiap cerita yang bermula pasti akan berakhir, namun yang penting adalah 
pengajaran daripada apa yang anda baca di dalam episod-episod yang lalu. Bolehlah saya cuba merumuskannya seperti berikut:-
1. Pengalaman pertama memiliki sebuah rumah sewa itu memberi pengajaran yang terbaik untuk saya mengulangi dan buat perkara yang sama. 
2. Berniaga sendiri mendorong untuk saya bekerja lebih kuat dan lebih ikhlas demi mendapat sepinggan nasi dan bukan hanya sesuap nasi.
3. Wang bekerja untuk saya adalah lebih teruja dan mempesonakan daripada saya terpaksa bertungkus lumus bekerja untuk mendapatkan wang tetapi tidak pernah cukup!
4. Untuk menjadi kaya, anda tidak semestinya seorang jurutera.
5. Nasihat saya kepada yang belum pernah menternak seekor ayam pun, jangan anda tunggu sehingga anda menjadi seumpama seekor ayam pencen yang tidak boleh bertelur lagi!
Sepertimana tagline saya berbunyi, "Saya percaya setiap orang berpeluang untuk hidup KAYA tetapi terlalu ramai yang tidak mahu cuba mencari MASA bagi mendapatkannya!" maka persoalannya, mengapa anda ada masa untuk mengkayakan orang lain?
Itulah kisah Che Wan (panggilan masa makan gaji dulu) serba ringkas. Tidak kira bagaimana anda mahu memanggil saya, Tok Wan ke, Pak Cik Wan ke, Dek Wan ke, cuma yang muda-muda tu jangan panggil saya Abang Wan, takut-takut
"ulat bulu dah naik
daun!", itu kata Si Ajis dalam Filem Pendekar Bujang Lapok. Tak kenal maka tak cinta! Walau dah kenal pun tak sanggup bercinta, sebab saya sudah ada yang punya!
Sesungguhnya yang baik itu datangnya daripada Allah, dan yang buruk datangnya daripada saya jua. Semoga yang baik dapat dijadikan tauladan dan yang buruk sebagai sempadan. Saya amat bersyukur jika perkongsian ini dapat menjadi sumber inspirasi kepada anda bahawa tiada apa yang boleh menghalang impian dan cita-cita anda jika ada kesungguhan untuk mencapainya!
Jika ada yang tersinggung di atas coretan saya ini, saya terlebih dahulu memohon maaf menyusun sepuluh jari keampunan kerana kisah saya paparkan ini sememangnya ada kena mengena dengan yang hidup dan juga yang telah meninggal dunia.
Salam sayang dari saya.






0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Rapidgator.net